Taksonomi Bloom
- Taksonomi
ini pertama kali disusun oleh Benjamin S. Bloom pada tahun 1956.
- Taksonomi
Bloom menitikberatkan aspek kognitif atau pengetahuan.
- Ia
bercorak hierarki (tahap rendah ke tahap tinggi). Guru akan membuat soalan
pelbagai aras untuk menguji tahap berfikir pelajar.
- Menekankan
aspek kognitif (pengetahuan) – apa yang dicari adalah seperti fakta,
teori, dan hukum.
- Tujuan
: membina kebolehan, pemikiran, dan pemahaman (cth : mencari isi penting
daripada petikan yang dibaca)
- Terdapat
enam peringkat (tidak semestinya menggunakan kesemua peringkat ini dalam
soalan – cth : pada kertas soalan tahun 1 tidak terdapat tahap sintesis
kerana tahap ini merupakan tahap yang tinggi dan tidak sesuai dengan umur
murid)
1. Pengetahuan
2. Kefahaman
3. Aplikasi
4. Analisis
5. Sintesis
6. Penilaian
Aras 1: Pengetahuan
(selalunya mengunakan
kata tanya, cth : bilakah, dimanakah, mengapakah, dan sebagainya)
- Tujuan
: mengingat semula perkara-perkara yang sudah dipelajari tanpa
sebarang perubahan.
- Contoh
:
1. Bilakah Malaysia merdeka ?
2. Berapa buah negerikah yang terdapat di Malaysia?
3. Siapakah Bapa Kemerdekaan Malaysia? - Objektif
1. Umum : mengetahui
2. Khusus / spesifik : melebal, menyatakan, menulis (eksplisit)
Aras 2: Kefahaman
(kebolehan untuk
memberi penjelasan / makna sesuatu perkara)
- Konsep
: menjelaskan maklumat dengan terperinci.
- Merupakan
peringkat yang tinggi berbanding peringkat pengetahuan.
- Tiga
aras penting :
1. Terjemahan
isi (isi kepada huraian, cth : Ibu Ali meninggal dunia.)
2. Memberi
tafsiran / makna sesuatu maklumat (cth : Setiap manusia di muka bumi ini akan
menemui ajal masing-masing. )
3. Ekstrapolasi
(tafsiran lanjut berdasarkan maklumat yang digambarkan (cth : Kita sebagai
manusia biasa mestilah sentiasa bersedia untuk menghadapi perkara yang berlaku
pada bila-bila masa sahaja)
- Tujuan
: memahami sesuatu bahan, menjelaskan menterjemah, merumuskan,menulis, dan
membezakan.
- Cth :
jelaskan, bezakan, bandingkan, ringkaskan, nyatakan, dan seumpamanya.
Aras 3: Aplikasi
- Tujuan
: menggunakan pengetahuan mujarat (abstrak) untuk menyelesaikan masalah
yang maujud.
- Objektif
:
1. Umum
: menggunakan, menyelesaikan, menunjukkan
2. Khusus
/ spesifik : menggunakan, menyelesaikan, mengira, menghubungkan, mengendalikan.
- Cth :
soalan yang menggunakan perkataan bagaimana dan jelaskan.
- Menekankan
kaedah, prinsip, hukum, dan teori.
Aras 4: Analisis
(mengenal pasti sebab
secara terperinci)
- Definisi
: kebolehan untuk menceritakan dan menyusun perkara-perkara yang telah
dipelajari kepada beberapa bahagian.
- Tujuan
: menaakul (mencari) sebab dan musabab (akibat)
- Cth :
1. Berikan
faktor, punca-punca, sebab-sebab, mengapakah perkara tersebut berlaku.
2. Meleraikan
sesuatu komunikasi kepada beberapa bahagian.
- Objektif
1. Am
: mencerakinkan, menaakul, menjelaskan, menilai kerelevenan data.
2. Spesifik
: mencerakinkan, mengasingkan, membahagikan, menjelaskan srtuktur dan
organisasi.
- Cth : Yang manakah antara berikut tidak menerangkan cirri criteria yang betul?
- Cth : Yang manakah antara berikut merupakan kata kerja?
- Cth : Yang manakah antara berikut tidak menerangkan cirri criteria yang betul?
- Cth : Yang manakah antara berikut merupakan kata kerja?
- Kosa
kata popular : bezakan, bandingkan, asingkan, tafsirkan bahagian,
klasifikasikan, sebab, mengapa, huraikan, menaakul, mencerakinkan.
Aras 5: Sintesis
(lebih kepada sains,
BM- karangan)
- Menguji
kebolehan calon mencantumkan, mengabungkan, dan meintegtrasikan fakta atau
idea yang berkaitan (mengembang fakta menggunakan ayat sendiri)
- Tujuan
: membentuk sesuatu yang baharu.
- Objektif
:
1. Am
: menulis karangan, mencadangkan sesuatu pandangan, menghasilkan karya
2. Spesifik
: mengabungkan, mengubah, mereka cipta, merancang, menulis
- Cth :
Berdasarkan tajuk “saya sebatang pen” bina ayat-ayat yang dapat
menerangkan mengenai pen tersebut.
- Kosa kata popular : mereka bentuk, kumpulkan, susunkan, gubahkan.
- Cth mencadangkan : senaraikan beberapa cara kamu boleh mengatasi masalah
itu.
Aras 6: Penilaian
- Menguji
kebolehan calon, membuktikan, menilai, mengesahkan, mengkritik, memberi
pendapat mengenai sesuatu peryataan, dll.
- Tujuan
: membuat penilaian dan pertimbangan berdasarkan kretiria tertentu.
- Objektif
:
1. Am : menimbangkan nilai, ketekalan, kecukupan data.
2. Spesifik : menilai, membuat pertimbangan.
- Jenis
: sejauh mana, nilaikan, apakah pendapat kamu.
Cth : Berikan pendapat anda mengenai hal tersebut.
: Sejauh manakan kebaikan menggunakan kereta ke kuliah. - Kasa
kata popular : nilaikan, rumuskan, tafsirkan, kritikkan, bandingkan,
ulaskan, huraikan, buktikan.
- Cth
:
1. Pada pendapat kamu, ujian apakah yang sesuai diberikan kepada murid tahun enam?
2. Berbagai faktor perlu dipertimbangkan dalam proses penilaian program. Bandingkan.
Domain Afektif Kalthwohl 1964
- Diasaskan
oleh, David R. Krathwohl
- Merupakan
bidang berhubung dengan perasaan, emosi dan sikap.
- Guru
harus berkebolehan menggunakan unsur afektif untuk mewujudkan satu suasana
pembelajaran yang baik.
- Pembelajaran
dapat dijalankan dengan berkesan dengan adanya murid yang dapat membentuk
sikap positif.
- Terdapat
5 peringkat bagi domain ini :
1. Penerimaan
2. Bertindak balas
3. Menilai
4. Organisasi
5. Perwatakan
Peringkat 1: Penerimaan
- Keinginan
dan kesanggupan menerima
(kesanggupan memberi perhatian, mendengar ucapan, pendapat orang lain, menghormati kebudayaan yang berlainan) - Kesedaran
(faktor estitik, ekabentuk, kecantikan sesuatu benda, pelbagai pendapat dalam sesuatu perkara) - Perhatian
terkawal
(kebolehan memberi perhatian kepada sesuatu ransangan – cth : mendengar dan menghayati sajak) - Objektif
am :
1. Mendengar
dengan berhati-hati.
2. Menunjukkan
kesedaran dalam kepentingan pembelajaran.
3. Menunjukkan
sensitiviti dalam masalah sosial.
4. Menerima
perbezaan keturunan dan kebudayaan.
5. Mengambil
bahagian dalam aktiviti.
- Hasil
pelajaran spesifik :
1. Menyoal
2. Memilih
3. Menghuraikan
4. Mengikut
5. Menamakan
6. Menggunakan
Peringkat 2: Bertindak balas
- Kesanggupan
bertindak balas terhadap ransangan.
- Mengambil
bahagian secara aktif dalam aktiviti.
- Murid
mengambil perhatian dan bertindak balas.
- Terdapat
3 kategori :
1.
Persetujuaan membalas (Bersetuju dengan
peraturan / arahan yang diberi.)
2.
Kesediaan
membalas (Bertindak balas dengan persetujuan yang dibuat.)
3.
Kepuasan (Mencapai objektif )
- Objektif
1. Am
- Melengkapkan
kerja
- Mengambil
bahagian dalam perbincangan kecil
- Seronok
membantu rakan
- Melakukan
tugas secara sukarela.
2.
Spesifik
- Dapat
menulis isi pelajaran
- Menjawab
soalan
- Dapat
melafazkan sesuatu (main peranan)
Peringkat 3: Menilai
- Pada
peringkat ini perlakuan adalah didasarkan atas konsep dan prinsip yang
telah dinuranikan sehingga menjadi kepercayaan.
- Perlakuan
cenderung menjadi konsisten walaupun dalam keadaan yang berbeza jika kepercayaan
itu boleh dipratikkan.
- Kebolehan
membuat penilaian dan memberi penghargaan terhadap sesuatu benda atau
tingkah laku.
- Penilaian
berdasarkan penghayatan nilai spesifik (melalui pemerhatian)
- Kategori
1. Penerimaan
- Menerima dan melakukan arahan aktiviti.
- Menerima dan melakukan arahan aktiviti.
2. Pilihan
- Usaha untuk memperoleh sesuatu nilai yang dipilih.
- Usaha untuk memperoleh sesuatu nilai yang dipilih.
3. Penglibatan
- Aktif dalam aktiviti dan mematuhi peraturan.
- Aktif dalam aktiviti dan mematuhi peraturan.
Peringkat 4: Organisasi
- Membawa
maksud membentuk sesuatu sistem nilai.
- Apabila
lebih daripada satu nilai dinuranikan maka membolehkan beberapa nilai
digunakan.
- Pelajar
terpaksa membina beberapa hubungan dan keutamaan di antara nilai-nilainya.
- Kategori
1. Penenggapan
-Mampu mencipta konsep anstrak.
-Mampu mencipta konsep anstrak.
2. Organisasi
- Menyatukan / aplikasi nilai-nilai berkaitan dan membentuk satu sistem.
- Menyatukan / aplikasi nilai-nilai berkaitan dan membentuk satu sistem.
Peringkat 5: Perwatakan
- Perubahan
tingkah laku positif.
- Kategori
1.Set up – mengekalkan nilai-nilai
2.Perwatakan – disiplin diri.
Di sini juga saya membuat capaian terus kepada powerpoint mengenai tajuk yang berkaitan. Moga membantu :)
#Semoga nota-nota ini mampu membantu kalian dalam pelajaran. Moga terus mencari ilmu dan peroleh redha Ilahi.. Ikhlaskan hati :) Moga Allah redha
No comments:
Post a Comment